Logosmall

Hangmat op het schoolplein

  • Geplaatst op
  • Door Mariëlle Blokzijl
  • Geplaatst in hangmat
Hangmat op het schoolplein

Toen bij onze zoon op school een nieuw speelplein zou komen, werd de kinderen zelf naar hun wensen gevraagd. Eén van de dingen die ze graag wilden hebben, was een hangmat. Misschien geen alledaags speeltoestel, maar wel eentje met veel mogelijkheden voor zowel de onderbouw, middenbouw als de bovenbouw!

Een standaard schoolplein

Nu was het schoolplein naar mijn idee nog niet eens zo gek. Misschien een beetje standaard, dat wel. De kinderen vermaakten zich in elk geval prima in de grote zandbak, op het speeltoestel, bij de pingpongtafel of in het klimrek. Vaak werd er fanatiek gevoetbald aan de zijkant van de school, waar een veldje op de tegels was getekend. Ook het natuurbewustzijn was niet vergeten met een groen hoekje, compleet met bloemen, groenteplantjes en boomstammen om op te zitten. Voor de ouders bood de boom met een ronde bank een fijne plek om te wachten midden op het plein. Kortom: een prima pleintje. Toch kon hier veel verbeterd worden.

 

Buitenspelen is waardevol

Wij mochten van geluk spreken dat het schoolplein werd aangepakt, want maar al te vaak is dit een sluitpost op de begroting. Terwijl het een belangrijke rol speelt in de sociale en motorische ontwikkeling van kinderen. Een goed schoolplein stimuleert namelijk tot spel, sport en bewegen: een gezonde leefstijl dus. Door buiten te spelen ontwikkelen kinderen bovendien waardevolle waarden en normen. Ze leren omgaan met elkaar en problemen oplossen zonder directe supervisie van volwassenen. En door af en toe een spel te verliezen of te vallen, leren ze incasseren en door te zetten. Van al die vaardigheden hebben ze hun leven lang profijt.

 

Een ideaal schoolplein

Kleuters spelen anders dan achtste groepers. Een ideaal schoolplein combineert daarom allerlei elementen die iedere leeftijd aanspreken. Voor de onderbouw bijvoorbeeld stimuleren elementen met heldere kleuren, vormen en contrasten de motoriek en zintuigen. De middenbouw wil actie en beweging en dynamische ruimtes die daar geschikt voor zijn. De bovenbouw zoekt in de pauze elkaar steeds meer contact op en is gebaat bij kleinere ontmoetingsplekken. Met verschillende zones voor elke groep, gecomplementeerd met een stukje groen voor de natuurbeleving, is een blauwdruk voor het ideale speelplein gemaakt.

 

Hangmat op het schoolplein

Behalve spelen, ravotten, voetballen en rennen, wil een kind soms ook even zitten in het zonnetje. Of gezellig met een vriendje of vriendinnetje kletsen. Met name in de bovenbouw krijgen kinderen meer behoefte aan sociaal contact. Als ontmoetingsplek en chillplek is de hangmat natuurlijk bij uitstek geschikt. Daarnaast kun je niet alleen liggen of zitten in de hangmat, maar er ook in klimmen en schommelen. Dat stimuleert kinderen weer om te bewegen. En omdat een hangmat geen pasklaar speeltoestel is, prikkelt het de creativiteit van de kinderen. Ze moeten er zelf een spel omheen verzinnen. Zo kan een hangmat ineens een piratenschip zijn, fungeren als bed of een auto. Ten slotte heeft een hangmat een speelse en stoere uitstraling die kinderen van iedere leeftijd aanspreekt.


Met al deze mogelijkheden voor alle leeftijden blijkt de hangmat een prima aanvulling voor het schoolplein. Op het nieuwe schoolplein van mijn zoon is de hangmat inmiddels gekomen. En niet alleen de schoolkinderen, maar ook de kinderen uit de buurt komen er graag om te spelen. En zo kreeg meteen de term ‘hangjeugd’ bij ons een heel andere betekenis!

 

Hangmat op het schoolplein